Організація робочих місць на тонких клієнтах

Робоче місце - як ми звикли його бачити.

Основна особливість сучасного робочого місця: практично всі процеси замкнуті на один пристрій - наш персональний комп'ютер або ноутбук.

Це визначає те, що операційна система і додатки розміщуються локально на цьому комп'ютері. При цьому власник цього робочого місця повинен вчасно приймати рішення модернізації, як самого комп'ютера, так і операційної системи і додатків якими він користується. Всі компоненти і додатки жорстко пов'язані між собою і прив'язані до цього комп'ютера (робочому мрію). Більша частина даних користувача зберігається саме на цьому комп'ютері.

З одного боку це подобається користувачам:

  • У кожного користувача на робочому місці своє персоналізоване середовище;
  • Незалежність від інших користувачів;
  • Є мультимедіа та графіка;
  • Автономність в роботі;
  • Є можливість підключення локальних периферійних пристроїв.

З іншого боку, результатом такої організації робочих місць є:

  • Жорстка прив'язаність співробітника до свого робочого місця;
  • Велика кількість конфігурацій, як апаратної частини, так і програмної «начинки» цих робочих місць («зоопарк техніки»);
  • У разі збою потрібно багато часу для відновлення працездатності робочого місця (при цьому зазвичай необхідний виклик висококваліфікованого фахівця - системного адміністратора), це впливає на підвищення вартості володіння;
  • Існує ризик втрати важливих даних у разі збою або поломки (відновлення даних на що вийшов з ладу комп'ютер як правило довго і дорого, а іноді й просто неможливо);
  • Є великі ризики крадіжки важливих даних недобросовісними співробітниками;
  • Обмежена гнучкість при необхідності реорганізації робочого місця (немає впевненості що необхідний новий додаток зможе функціонувати на апаратній базі існуючого робочого місця);
  • Модернізація робочого місця як правило вимагає покупки нової апаратної частини робочого місця (комп'ютера), що знову таки збільшує вартість володіння;

Крім того, як показує практика, при стандартній офісній роботі обчислювальні потужності ПК використовуються менш ніж на 15% (за іншими оцінками менше 10%). При цьому витрачається електроенергія, шумлять вентилятори і дискові накопичувачі.

Класична концепція серверо-орієнтованих обчислень (SBC).

Основа концепції лежить в тому, що всі програми працюють на серверах в ЦОДі. При цьому додатки розділені між користувачами (мережеві варіанти додатків), а тонкі клієнти є пристроями доступу до цих додатків.

Основні переваги:

  • Спрощене управління Висока гнучкість перерозподілу обчислювальних ресурсів.
  • Висока ефективність використання обчислювальної потужності.
  • Можливий віддалений доступ до додатка оскільки ЦОД завжди доступний.
  • Висока безпека даних від втрат у разі відмови обладнання. Інформаційна безпека.

Як підсумок спрощення управління, гнучкість і зниження сукупної вартості володіння.

Віртуалізація. Віртуальні робочі місця. (VDI -Virtual Desktop Infrastructure)

Подальший розвиток серверо-орієнтованих обчислень.

Основою концепції VDI є те, що робоче місце запущене як віртуальна машина на сервері в ЦОДі. При цьому відбувається роз'єднання обладнання, операційної системи (ОС), додатків та налаштувань користувача. Ця концепція поєднує переваги традиційних персональних обчислень, серверних обчислень і віртуалізації. Засобом доступу до робочого місця є нуль-клієнт.

Основні переваги:

  • Швидке розгортання і оновлення (системному адміністратору достатньо створити клон базової віртуальної машини за відповідним шаблоном - 2 хвилини замість кількох годин).
  • Захист даних користувача і їх швидке відновлення. Всі дані з робочих місць розміщені на високозахищених від втрат системах зберігання в ЦОДі з резервним копіюванням і репліціонуванням.
  • Скорочення витрат на адміністрування (системному адміністраторові не потрібно бігати по поверхах будівлі до кожного робочого місця - всі робочі місця є віртуальними і знаходяться на серверах в ЦОДі);
  • Ефективне використання обчислювальних ресурсів (замість сотень ПК які використовуються в середньому на 10-15% а то й менше, робота необхідних додатків проводиться на загальних серверах з набагато більшою ефективністю);
  • Легкість перерозподілу обчислювальних ресурсів. Наприклад, при необхідності (встановлення додаткового додатку на віртуальному робочому місці) легко отримати додаткові обчислювальні потужності на робочому місці - не потрібно міняти апаратну частину.
  • Висока доступність. Для віддаленого доступу до свого робочого місця тільки потрібно отримати дозвіл, згідно політики безпеки організації.
  • Інформаційна безпека. Набагато простіше налаштувати і контролювати політику безпеки інформації організації, у разі якщо дані не розкидані по сотням персональних комп'ютерів, а зберігаються в ЦОДі.
  • Нульові клієнти споживають набагато менше електроенергії і не вимагають постійної модернізації. Термін їх служби складає 10-15 років.

Що використовувати VDI або SBC?

Переваги та недоліки VDI в порівнянні з SBC.

  1. При адмініструванні VDI враховуються побажання і досвід користувачів немає проблем сумісності додатків в багатокористувацьких структурах, але необхідно більше роботи по адмініструванню образів віртуальних робочих місць..
  2. Просте резервне копіювання і відновлення даних, легке переміщення користувача сесій між серверами, але на кожен сервер припадає менше користувачів і потрібно більше місця для зберігання інформації користувача.
  3. Використовуються звичайні версії додатків з привабливішими умовами ліцензування, але потрібно більше ліцензій для гіпервізора та програмного забезпечення управління.
  4. Вище гнучкість використання ресурсів і більше можливостей для індивідуалізації, але це більш складне рішення для впровадження.
  5. Нуль-клієнти коштують дешевше навіть найпростіших тонких клієнтів, вони практично не потребують обслуговування і модернізації (знижується ціна робочого місця), але VDI висуває підвищені вимоги до пропускної здатності мережі.

VDI підходить для великих офісів великих компаній і дозволяє істотно зменшити вартість володіння інформаційною інфраструктурою, але вимагає більш складного впровадження.

Стратегічні переваги віртуалізації.

  1. При впровадженні віртуалізації зводиться до мінімуму необхідність обслуговування кінцевих пристроїв (робочих місць). Відповідно відпадає необхідність у послугах системних адміністраторів середнього рівня, потрібні тільки техніки для підключення / відключення нуль-клієнта. Нуль-клієнти не потребують специфічного налаштування, модернізації і практично не ламаються, внаслідок відсутності в них рухомих частин і малої споживаної потужності.
  2. Вирішується проблема нестачі досвіду, як обслуговуючого персоналу, так і кінцевого користувача.
  3. Відбувається спрощення та стандартизація сервісів, так як всі віртуальні машини є клонами раніше розроблених стандартних (базових).
  4. Сервіси з інформаційної безпеки переходять на інший рівень. Інформаційна безпека під повним контролем замовника.
  5. Легке масштабування. При працюючій віртуальній інфраструктурі, додавання нового робочого місця зводиться до установки та підключення стандартного нуль-клієнта на фізичному робочому місці і клонування необхідної віртуальної машини на сервері. Цей процес займає хвилини, а не години.
  6. Більше немає жорсткої прив'язки користувача до свого робочого місця (пристрою). Забезпечується можливість віддаленої роботи та цілодобового доступу до свого віртуального робочого місця, при цьому налаштовується необхідний рівень захисту інформації.

Тонкі клієнти і зеро-клієнти.

Тонкі і зеро-клієнти являють собою спеціалізований пристрій, принципово відмінне від ПК. «Тонкий клієнт» не має жорсткого диска, використовує спеціалізовану локальну ОС (одне із завдань якої організувати сесію з термінальним сервером для роботи користувача), не має в своєму складі рухомих деталей, виконується в спеціалізованих корпусах з повністю пасивним охолодженням. Зазвичай габарити такого пристрою не перевищують 250мм * 55мм * 200мм, а вага 1,5 кг, як правило не позбавлені деяких мультимедійних можливостей, мають порти USB, COM, PS / 2, LAN. На українському ринку найбільш відомі тонкі клієнти від Fujitsu, HP, Dell.

Майбутнє робочих місць.

Рішення, яким чином буде організовано робоче місце на тому чи іншому підприємстві, має прийматися в залежності від роду його діяльності і потреб. Немає однозначної відповіді на питання, як саме це робоче місце повинно бути організовано. Ясно одне: майбутнє за компонентної моделлю з використанням віртуалізації. Звичайні робочі місця повинні замінюватися динамічними, легко змінюваними та мобільними робочими місцями. Крім очевидних зручностей для кінцевого користувача, перехід від звичайної організації робочих місць приносить і значну економічну вигоду.